Hoe zit het met de luchtkwaliteit bij jullie in de kinderopvang?
Nou, heel eerlijk, als we net een paar luiers hebben vervangen, dan is die kwaliteit niet overal even goed ;-)
Nee, even serieus: wist je dat de kwaliteit van lucht een heikel en veelbesproken punt is in de kinderopvang? Vanaf april 2017 gelden daar zelfs aangescherpte regels voor.
Wat er verandert? Dat is een technisch verhaal, dat te uitgebreid is om hier uit de doeken te doen. We houden het even bij één voorbeeld.
Je weet ongetwijfeld dat elke ruimte geventileerd moet worden. Dat geldt bij jou thuis ook. Bij ons is dat niet anders. Nu nog bepaalt het aantal vierkante meters hoeveel verse lucht er per ruimte binnen moet komen, vanaf april wordt dat afgemeten aan het aantal personen dat zich in die ruimte bevindt.
Het voordeel als je grondig gaat verbouwen, is dat je alles aan kunt pakken dat aangepakt moet worden. Dat hebben we dan ook gedaan. Het klimaat is vanaf het allereerste begin een belangrijk punt van aandacht geweest.
Een paar voorbeelden van maatregelen die we hebben genomen, zijn deze:
- In elke ruimte, inclusief de slaapkamers, wordt straks continu de aanwezige CO2-waarde gemeten. Op basis van die waarde komt er automatisch meer of minder verse lucht binnen.
- 90% tot 95% van de warmte die wordt afgevoerd, wordt gerecycled. Oftewel: die wordt hergebruikt om te verwarmen. Daarmee moeten we veel energie kunnen besparen.
- Alle inkomende lucht wordt gefilterd. Op die manier houden we allergenen en fijnstoffen zo veel mogelijk buiten.
Het grootste verschil?
Waar we nu vaak de deuren en ramen openzetten om frisse lucht binnen te laten, is het straks juist zaak om deuren en ramen zo veel mogelijk dicht te houden.
Gaan we dat ook echt merken?
Ja. Ongetwijfeld. Ook al hadden we voorheen eigenlijk nooit klachten, feit is dat het klimaat in de nieuwbouw volledig gecontroleerd is en dat de lucht gegarandeerd vers en fris. Het kan niet anders of dat gaan we merken.
Nu alleen nog iets bedenken dat die luiers niet meer zo stinken ;-)

Het zou zomaar eens kunnen dat er over een kleine twintig jaar een lichting heel slimme bouwvakkers van school komt!
Overigens hebben wij en de kinderen het prima naar de zin in de tijdelijks units. En ook het feit dat we straks twee groepen zijn in plaats van één, waaraan ze in de gescheiden units al aan het wennen zijn, lijkt de kinderen niet te deren.
Alsof de kinderen tijdens de vakantie nog niet genoeg attracties gezien hadden, zo leuk vonden ze het om te kijken hoe de units maandag werden geplaatst.
Dan heeft het ongeveer een maand aan een stuk geregend, zou je zeggen dat je genoeg water gezien hebt, is het eindelijk prachtig weer en … ga je met water spelen ;-)
Eindelijk mogen we het van de daken schreeuwen: de uitbreiding waar we het in een
Maandag 23 mei was er een ouderavond in het kinderdagverblijf over positieve opvoedstrategieën. We hadden daarvoor Joyce Vlamings uitgenodigd als spreker. Zij is eigenaresse van pedagogisch adviesbureau 

