De Erpse Krant heeft een rubriek over lezen en schrijven en vroeg ons of ook wij als kinderdagverblijf een column wilden schrijven. Met dit verhaal als resultaat:

Wij lezen op het kinderdagverblijf de kinderen minimaal 2 keer per dag voor. Dat is bijna altijd omdat de kinderen daar om vragen. Meestal is het dan zo dat één kind het vraagt en dat de rest van de kinderen dan direct stopt met waar ze mee bezig zijn en in het kringetje rondom de leidster aansluiten. Roetsj, daar komen ze dan aan.

Picknickkleedje mee naar buiten
Er zijn echt géén kinderen die het niet leuk vinden om voor te worden gelezen. Wel zit er natuurlijk een verschil tussen het ene en het andere kind. Het ene kind vindt het na twee boekjes wel genoeg en pikt het spel weer op waar het was gebleven, terwijl de ander er geen genoeg van kan krijgen en we na vijf boekjes toch zelf maar eens opperen dat het weer tijd is om te gaan spelen ;-)

En het leuke ook is: we zijn als kinderdagverblijf heel erg op buiten gericht. Wij stimuleren kinderen om op ontdekking te gaan, naar zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen. Maar ook als we buiten zijn, worden we gevraagd of we voor willen lezen. En dan is het picknickkleedje mee naar buiten en lekker op het gras gaan zitten lezen. Heerlijk is dat! Voor ons en de kinderen.

Hoe belangrijk is het dat kinderen worden voorgelezen?
Het is algemeen bekend dat voorlezen bijdraagt aan de taalontwikkeling van een kind. Een kind dat veel wordt voorgelezen krijgt een grotere woordenschat. Daar heeft het op school alleen maar profijt van.

Maar er zijn nog veel meer voordelen aan het voorlezen. Wij zien dat kinderen lekker even tot rust komen; ook de kinderen die van nature wat drukker zijn. We zien hen heerlijk meeleven met het verhaal; hen helemaal in het verhaal opgaan. We zien ook dat kinderen door een verhaal worden uitgedaagd en dat ze worden geprikkeld in hun fantasie.

Neem het boek van Bobbi op de Kinderboerderij, waar Bobbi de dieren met een zak schilletjes verwent. Wij hebben buiten heel veel dieren en je ziet dat kinderen dieren gaan herkennen uit het boek. Dat is echt leuk om te zien.

Het mooiste boek?
Lastig. Er zijn zo veel mooie kinderboeken. Maar als we moeten kiezen, dan worden het er twee. Het eerste is ‘Olifant gaat in bad’. Het water gaat natuurlijk golven als de olifant in het bad stapt. Het boek laten we dan golven en ook de kinderen doen dan mee. Maar dan stapt ook de krokodil in het bad. Gegil natuurlijk. Totdat alle kinderen roepen: ‘Krokodil, eruit!’ En op de volgende bladzijde is de krokodil natuurlijk weer weg. Er zijn weinig boeken waar de kinderen zo in meeleven als in dit boek.

BolletjesboekHet tweede boek is het Bolletjesboek. Dat is tegelijk ook de tip aan ouders: als je een boek gaat kopen of lenen, dan is dit er echt een dat je móet hebben. Kinderen doen actief met het verhaal mee, ze wijzen, ze zien van alles bewegen en veranderen. Het is zo simpel, maar juist daarom zo sterk.

Maar heel eerlijk: wij leggen het Bolletjesboek wel eens een paar dagen weg, hoor. Want de kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen, maar wij af en toe wel ;-)

Hebben we nog tips?
Nou ja, nee. Eigenlijk niet. Alle leidsters hebben hun eigen stijl van voorlezen. De een gebruikt alleen haar eigen stem, de ander maakt stemmetjes. De een gaat op de stoel zitten met de kinderen om haar heen, de ander legt het boek op de grond en gaat met de kinderen mee op de grond zitten of liggen.

Het maakt de kinderen allemaal niet uit. Zolang ze maar worden voorgelezen. Maar daar zorgen ze zelf wel voor, hoor ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *